söndagsmorgon 09:00-------> PLUGGA???

Nu är jag inne på sissta uppgiften i kursen Design i Profession och teori, som jag nog har sagt en gång förut.
Men just nu försöker jag se vad jag kan lära mig av det här.
Jag ska analysera hit o dit om 3 olika designers praktik vs olika teori perspektiv.

miljö, organisation, systemtänkande, framtidsperspektiv.

Inne i en föreläsning av professorn Lars Reuterswärd (jobbar för FN:s stadorgan för HUT och hans uppgift är att leda 1 av 4 div. GLOBALT LIV. etc etc)

Dit jag vill komma är att han säger att för framtiden ska vi inte tänka:

Vad har vi? Vad kan vi göra? Vilken teknik har vi?

utan:  Vart vill vi komma? Hur ska vi ta oss dit?

"Vi kan inte låtea verklighetens realiteter styra våra framtidsval utan framtidsvalen ska styra vår teknik , social utveckling och ekonomi"

ja nu handlar det här om stadsutveckling. Men utveckling är utveckling och framtid är framtid.

Jag tycker i alla fall att det här är något man ska tänka på, så det har jag tänt att göra...




back to papper, penna, böcker, föreläsningar och tentan!

peace


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0